Informujemy, że Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19(Dz. U. 1086) wprowadziła następujące zmiany w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567 i 568 z pozn.zm.):
- w zakresie dofinansowania dla mikro, małego i średniego przedsiębiorcy części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenie społeczne
- okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów,
- nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i trwają do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy,
- aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy,
- przedsiębiorca nie będzie składał comiesięcznych oświadczeń; przedsiębiorca będzie zobowiązany do poinformowania urzędu pracy w formie oświadczenia o każdej zamianie danych dotyczących zatrudnionych pracowników objętych dofinansowaniem oraz w zakresie ich wynagrodzenia w terminie 7 dni roboczych,
- wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – siedzibę lub miejsca wykonywania pracy przez pracownika,
- środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej, z wyjątkiem egzekucji prowadzonej na rzecz osób, na których wynagrodzenia i należne od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenia społeczne to dofinansowanie zostało przekazane – będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego,
- w ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (…); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów, konieczne jest natomiast poinformowanie przez urząd pracy o zmianach prawnych poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej urzędu.
- z zakresie dofinansowania dla przedsiębiorców będących osobami fizycznymi niezatrudniającymi pracowników
- okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów,
- nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy,
- wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – miejsca prowadzenia działalności gospodarczej,
- środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego,
- w ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (…); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów, konieczne jest natomiast poinformowanie przez urząd pracy o zmianach prawnych poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej urzędu.
- w zakresie pożyczki dla mikroprzedsiebiorców
- pożyczkobiorcy nie będą musieli składać wniosków o umorzenie pożyczki. Umorzenie będzie następowało z urzędu na podstawie informacji w CEIDG/KRS, jeśli przedsiębiorca spełni warunek umorzenia tzn. będzie prowadził działalność gospodarczą przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki. Rozwiązanie dotyczy wszystkich pożyczek, także tych już udzielonych,
- środki pochodzące z pożyczki nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego,
- wnioski o pożyczkę będą składane do urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – miejsce prowadzenia działalności gospodarczej,
- nie ma konieczności składania ponownie wniosków o pożyczkę, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (…); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów o pożyczkę, konieczne jest natomiast poinformowanie przez urząd pracy mikroprzedsiębiorców o zmianach prawnych poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej urzędu.
- w zakresie dofinansowania dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność statutową części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenie społeczne
- zmiana sposobu wyliczania spadku przychodów z działalności statutowej. Do kwoty przychodów nie wlicza się darowizn (zarówno rzeczowych jak i finansowych) otrzymanych w związku z realizacją działań w zakresie przeciwdziałania COVID-19,
- nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy,
- rezygnacja z konieczności co miesięcznego składania oświadczeń o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową oraz kosztach ich wynagrodzeń i należnych od tych wynagrodzeń składek. W zamian zobowiązuje się Wnioskodawcę do poinformowania PUP o każdej zmianie danych wpływających na wysokość wypłacanego dofinansowania,
- aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy,
- środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
- w zakresie dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej oraz jej jednostki organizacyjnej
- przewidziano analogiczne wsparcie polegające na dofinansowaniu części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek,
- instrument przysługuje kościelnej osobie prawnej i jej jednostce organizacyjnej działającej na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania,
- dofinansowanie przysługuje na okres 3 miesięcy w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 70% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy.
- w zakresie niskooprocentowana pożyczka ze środków Funduszu Pracy
- pożyczka ta ma umożliwić organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, którzy prowadzili działalność gospodarczą lub statutową przed dniem 1 kwietnia 2020 r., pokrycie bieżących kosztów prowadzenia tej działalności,
- pożyczka będzie udzielana ze środków Funduszu Pracy do wysokości do 5 tys. zł, ale nie więcej niż 10% przychodów za ubiegły rok, zaś jej oprocentowanie będzie stałe i będzie wynosiło w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli, przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski,
- rozpoczęcie spłaty pożyczki będzie następowało po trzymiesięcznym okresie karencji, okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy,
- pożyczka wraz z odsetkami będzie podlegała umorzeniu pod warunkiem, że organizacja pozarządowa i podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia będą prowadził działalność gospodarczą lub statutową. Środki z pożyczki nie podlegają egzekucji.
Szczegółowe informacje i dokumentacja
Wyczerpujące informacje na temat wsparcia oferowanego w ramach Tarczy Antykryzysowej znajdują się na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w części poświęconej tarczy.
Zachęcamy również do odwiedzenia stron na naszym wortalu – znin.praca.gov.pl gdzie znajdują się informacje dotyczące naborów oraz realizacji form wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej.
Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców (nabór do odwołania)
- niskooprocentowana pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców,
- niskooprocentowana pożyczka ze środków Funduszu Pracy.
Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników (nabór do odwołania)
- dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorców samozatrudnionych,
- dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców,
- dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników dla organizacji pozarządowych,
- dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej oraz jej jednostki organizacyjnej.
Zapraszamy do kontaktu
W przypadku pytań dotyczących realizacji poszczególnych form wsparcia zapraszamy Państwa do telefonicznego kontaktu z naszymi pracownikami:
- Panią Katarzyną Woźniak tel. 523031064 wew. 64
- Panią Agnieszką Przybylską tel. 523031064 wew. 72
- Panią Angeliką Krakowiak tel. 523031064 wew. 69
- Panem Jarosławem Gwit tel. 523031064 wew. 73.