W dniu 1 lipca 2021 r. opublikowana została ustawa z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1192).
 
 Powiatowy Urząd Pracy w Żninie informuje, że:
 
    umowy o dofinansowanie, o których mowa w art. 15zzb, art. 15zzc, art. 15zze i art. 15zze2,
    umowy o udzielenie pożyczek, o których mowa w art. 15zzd oraz art. 15zzda,
    umowy o  udzielenie dotacji, o której mowa w art. 15zze4
 
- zawarte przed dniem ogłoszenia ww. ustawy ulegają zmianie z mocy prawa w zakresie określonym w art. 15zzb, art. 15zzc, art. 15zze, art. 15zze2, art. art. 15zzd, art. 15zzda oraz art. 15zze4 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1842 z późn. zm.) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.  z 2021 r. poz. 1192).
 
1) Ww. ustawa wprowadziła nowe rozwiązania dotyczące m.in.:
 
    kwestii umorzeń w całości lub w części należności, odraczania terminów spłaty należności, rozkładania spłaty należności na raty z tytułu np. nienależnie otrzymanych środków w ramach form wsparcia (art. 1 pkt 17-24 lit. b);
    nową formę wsparcie tj. dotację na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy, prowadzących działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków na terenie jednostek systemu oświaty (PKD 47.11.Z i 47.19.Z).
 
Na mocy ww. ustawy starosta z urzędu lub na wniosek przedsiębiorcy jest uprawniony do umorzenia w całości lub w części, odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty enumeratywnie określonych należności. Aby prawidłowo rozpatrzeć wniosek starosta powinien sprawdzić:
 
    które przepisy ustawy o finansach publicznych mają zastosowanie i na ich podstawie rozpatrzyć wniosek o umorzenie / rozłożenie na raty;
    wysokość otrzymanego wsparcia (dofinasowania, pożyczki, dotacji).
 
W przypadku, gdy wysokość kwoty otrzymanego wsparcia (dofinansowania, dotacji, pożyczki) wykorzystanego niezgodnie z przeznaczeniem, pobranego nienależnie lub w nadmiernej wysokości jest równa lub wyższa niż 1500 zł, wówczas konieczne jest uzyskanie pozytywnej opinii właściwego wojewody. Dopiero po uzyskaniu takiej opinii starosta może umorzyć w całości albo w części należności, odroczyć terminy spłaty należności, rozłożyć na raty spłatę należności.
Dodatkowo, ustawa z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.  z 2021 r. poz. 1192).reguluje kwestie postępowania z wnioskami o umarzanie, odraczanie terminów płatności lub terminów spłaty rat należności cywilnoprawnych lub publicznoprawnych (art. 15zzb-15zze, art. 15zze2 oraz art. 15zze4) złożonymi przed dniem ogłoszenia projektowanej ustawy.
 
Wnioski o:
 
    umorzenie w całości albo w części,
    odroczenie terminów spłaty,
    rozłożenie na raty spłaty
 
– należności z tytułu otrzymanego wsparcia, o którym mowa w art. 15zzb ust. 1, art. 15zzc ust. 1, art. 15zzd ust. 1, art. 15zzda ust. 1, art. 15zze ust. 1, art. 15zze2 ust. 1 oraz art. 15zze4 ust. 1 złożone przed dniem ogłoszenia niniejszej ustawy, są rozpatrywane zgodnie z nowymi przepisami.
 
2) Ponadto na mocy omawianej ustawy (art. 1 pkt 25) starosta może, na podstawie umowy, udzielić ze środków Funduszu Pracy dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małemu przedsiębiorcy, o których mowa odpowiednio w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, którzy na dzień 30 września 2020 r. prowadzili działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków na terenie jednostek systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, kodami 47.11.Z albo 47.19.Z.
 
Podstawowymi kryteriami przyznania tej pomocy są:
 
    40%. spadek przychodów odpowiednio w listopadzie 2020 r., grudniu 2020 r., styczniu 2021 r., lutym 2021 r. albo w marcu 2021 r. w stosunku do przychodu uzyskanego we wrześniu 2019 r. lub we wrześniu 2020 r.;
    prowadzenie określonej działalności gospodarczej na dzień 30 września 2020 r.
 
 Weryfikacja kodu PKD według danych w rejestrze REGON na dzień 30 września 2020 r. została ustalona w analogiczny sposób jak w przypadku tarczy branżowej.
 
Wnioski o przyznanie omawianej formy wsparcia mikroprzedsiębiorca i mały przedsiębiorca składają wyłącznie w formie elektronicznej do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na swoją siedzibę, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. Ww. przepis obowiązuje od dnia 23.07.2021r. Termin składnia wniosków upływa