Do zadań Wydziału Budżetu i Finansów należy w szczególności:
Prowadzenie ewidencji księgowej zdarzeń gospodarczych dotyczących zadań statutowych Urzędu, funduszy celowych, Programów Operacyjnych EFS, innych zadań zleconych;
Przygotowanie planu finansowego Urzędu i funduszy celowych na podstawie wniosków przedstawionych przez Wydziały merytoryczne;
Składanie zapotrzebowania na środki do dysponentów funduszy celowych;
Obsługa bankowa Urzędu, w tym; obsługa w portalu BGK Zlecenia dla projektów Programów Operacyjnych EFS realizowanych przez Urząd i Zarząd, obsługa funduszy celowych i innych zadań zleconych;
Naliczanie wynagrodzeń i innych świadczeń pieniężnych należnych z tytułu wykonywanej pracy, przekazanie na konta osobiste pracowników Urzędu;
Naliczanie i terminowe odprowadzanie podatku dochodowego od osób fizycznych według realizowanych zadań - zgodnie z obowiązującymi przepisami, sporządzanie rocznych deklaracji PIT;
Naliczanie i terminowe odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, według realizowanych zadań, sporządzanie rocznych deklaracji;
Naliczanie wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia i o dzieło, na podstawie otrzymanych dokumentów, terminowe odprowadzanie składek na podatek dochodowy od osób fizycznych, sporządzanie deklaracji PIT;
Wystawianie druków RP-7 celem ustalenia kapitału początkowego lub emerytalno-rentowego;
Wystawianie zaświadczeń dla pracowników o wysokości zarobków;
Sporządzanie miesięcznej deklaracji PFRON;
Sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych w zakresie wykonywanych zadań w tym informacji dla dysponentów funduszy celowych;
Udział w projektowaniu, wdrażaniu i rozliczaniu zadań związanych z realizacją Pomocy Technicznej Programów Operacyjnych EFS w zakresie właściwym dla Wydziału;
Weryfikacja formalno-rachunkowa zleceń płatności ze środków europejskich oraz wniosku o przelew dotacji celowej;
Weryfikacja formalno-rachunkowa wniosków o płatność na rzecz beneficjentów Programów Operacyjnych EFS;
Księgowanie i realizacja płatności na rzecz beneficjentów Programów Operacyjnych EFS zgodnie z zasadami polityki rachunkowości Urzędu;
Rozliczanie podróży służbowych krajowych i zagranicznych;
Realizacja wyznaczonych celów i zadań w zakresie kontroli zarządczej;
Planowanie wydatków i gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację zadań Wydziału;
Przygotowywanie informacji do zamieszczenia na stronie internetowej Urzędu oraz ich aktualizacja;
Przygotowywanie informacji niezbędnych do zamieszczenia na stronie podmiotowej BIP oraz ich aktualizacja;
Opracowywanie i przedkładanie do zaaprobowania Dyrektorowi materiałów i informacji rozpatrywanych przez Sejmik i Zarząd oraz WRRP z zakresu działania Wydziału;
Sporządzanie list pracowników finansowanych lub współfinansowanych w ramach poszczególnych programów ze środków Unii Europejskiej w uzgodnieniu z Wydziałem Obsługi Programów Operacyjnych EFS w zakresie ich kwalifikowalności;
Opracowywanie projektów aktów normatywnych Dyrektora z zakresu działania Wydziału, a także przygotowywanie niezbędnych zmian ww. aktów oraz przekazywanie aktów normatywnych Dyrektora, po ich podpisaniu do Wydziału Administracyjnego, celem rejestracji w rejestrze;
Przygotowywanie upoważnień i pełnomocnictw Dyrektora z zakresu działania Wydziału oraz przekazywanie upoważnień i pełnomocnictw, po ich podpisaniu do Wydziału Administracyjnego; celem rejestracji w rejestrach;
Opracowywanie projektów upoważnień i pełnomocnictw Zarządu lub Marszałka oraz kierowanie wniosków o udzielenie upoważnień i pełnomocnictw do Zarządu i Marszałka z zakresu działania Wydziału;
Udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnianie informacji publicznej, przygotowywanie decyzji odmawiających i umarzających postępowanie o udostępnienie informacji publicznej w zakresie zadań wydziału;
Wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.