Likwidacja testu rynku pracy

Print Drukuj

Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. zmienia zasady dotyczące dopuszczalności pracy cudzoziemców w Polsce, znosząc obowiązek uzyskiwania informacji od starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych. Na wniosek dyrektora powiatowego urzędu pracy, starosta może stworzyć listę zawodów, dla których odmawia się wydania zezwolenia na pracę cudzoziemca, uzasadniając to trudną sytuacją na lokalnym rynku pracy.

Obecnie taka lista zawodów nie istnieje. Obowiązują również przepisy dotychczasowe dla postępowań o zezwolenie na pracę, które rozpoczęły się przed wejściem w życie nowej ustawy, co oznacza, że organ decyzyjny może wnioskować o przedstawienie informacji starosty w tych sprawach.

Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej znosi obecnie obowiązujący obowiązek uzyskania informacji starosty właściwego ze względu na główne miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy.

Zgodnie z art. 31 ust. 3 ww. ustawy starosta, na uzasadniony wniosek dyrektora powiatowego urzędu pracy, po uzyskaniu pozytywnej opinii powiatowej rady rynku pracy, może określić listę zawodów, w stosunku do których odmawia się wydania zezwolenia na pracę cudzoziemca ze względu na trudną sytuację na lokalnym rynku pracy, uzasadniającą ograniczenie możliwości podjęcia pracy przez cudzoziemców na terenie powiatu.

Obecnie nie została określona lista zawodów, w stosunku do których odmawia się wydania zezwolenia na pracę.

Jednocześnie zgodnie z art. 102 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zastosowanie do postępowań o udzielenie zezwolenia na pracę wszczętych i niezakończonych przed wejściem w życie nowej ustawy mają przepisy dotychczasowe, zatem organ wydający decyzję ma prawo żądać przedstawienia informacji starosty, o której mowa powyżej.

Informacje o publikacji dokumentu